Open brief aan Arriva van Gemeente Belang Krimpenerwaard en PvdA

Gemeente Belang Krimpenerwaard en de PvdA zijn geschrokken van de wijze waarop Arriva de alternatieve route van buslijn 194 vorm heeft gegeven.

Door werkzaamheden aan de dijk rijdt buslijn 194 een alternatieve route door Krimpen aan de Lek. Deze alternatieve route doet slechts twee haltes in het dorp aan en zorgt ervoor dat inwoners van een groot deel van het dorp bijna een kilometer moeten lopen tot aan de dichtstbijzijnde bushalte. Dat is volgens Gemeente Belang Krimpenerwaard en de PvdA een ongewenste situatie. De twee partijen pleitten voor een route waar het grootste gedeelte van dorp door buslijn 194 aangedaan wordt.

Op een eerder moment hebben beide partijen bij het college het verzoek gedaan om met Arriva in gesprek te gaan om de alternatieve route aan te passen. Tot op heden heeft dit niet het gewenste resultaat opgeleverd.

arriva

Daarnaast krijgen de partijen signalen van busreizigers die Arriva benaderden over de problematiek, dat Arriva niet te overtuigen is dat de alternatieve route aangepast dient te worden.

Het door Arriva aangedragen argument dat een andere route leidt tot het missen van de aansluiting op lijn 197 in Bergambacht is volgens Gemeente Belang Krimpenerwaard en de PvdA een onjuiste. Lijn 194 arriveert regelmatig te vroeg in Lekkerkerk en Krimpen aan de IJssel, waardoor de bus vaak zelfs enkele minuten moet wachten. Deze tijd zou beter gebruikt kunnen worden voor het aandoen van meerdere haltes in Krimpen aan de Lek.

Gemeente Belang Krimpenerwaard en de PvdA staan voor een goed openbaar vervoer in de Krimpenerwaard. Dit komt de leefbaarheid van het gebied ten goede.

Hierbij roepen Gemeente Belang Krimpenerwaard en de PvdA Arriva nogmaals op om de alternatieve route van buslijn 194 te herzien en een route door Krimpen aan de Lek te creëren waarbij het grootste gedeelte van dorp door buslijn 194 wordt aangedaan.

Met vriendelijke groet,

Gemeente Belang Krimpenerwaard:  Willem Schoof